Auf Wienersehen

Nu är vi tillbaka på flygplatsen i Wien där vi förväntansfulla befann oss för tio veckor sedan i väntan på flyget till Kina. Denna gången är vi dock smittade av den asiatiska prisnivån och skulle inte komma på tanken att köpa ketchup och senap för 1 Euro klicken.

Flipflops och shorts har nu  bytts ut mot strumpor, långbyxor och jacka, ovant! Det känns overkligt att vi bara är några timmar från Sverige och att det faktiskt snöar utanför fönstret! Vi har haft en fantastiskt resa och vi har upplevt och sett så otroligt mycket. Det blev precis så bra som vi nästan inte vågade hoppas på.

Tack så mycket för att ni följt med oss på vår resa!

Puss och kram

Bye bye Bangkok!

Sista dagen i Bangkok följde samma mönster som de tidigare. De märktes dock ett visst vemod och Mattias sjöng inte utcheckningssången med samma glädje som tidigare (endast på utcheckningsdagen får man sitta med ytterkläder på i sängen vilket tidigare alltid har firats högljutt med både sång och sprattlande i sängen). Efter att ha avnjutit vårt sista dopp i den iskalla poolen checkade vi ut och gav oss iväg på jakt efter de sista klapparna och egenpresenter för att maximera vår packning.

Vi hittade lite smått och gott och på vägen hem från handlandet plockade vi även upp Mattias skjortor. Den slipade försäljaren försökte sälja ett par manchettknappar också men det fick räcka med de välsydda skjortorna. Nu får vi hoppas att de ser lika bra ut efter att man tvättat dem också.

Utbudet av färsk frukt och nypressad juice på Bangkoks gator är fantastiskt. För ca: 2 kr får man en påse ananas, för 8 kr en guddomligt god uppskuren mango och för 4 kr apelsinjuice vars smak bäst liknas vid solsken. Det gäller att passa på så det blev några flaskor under sista dagen, att få tag på något liknande i Sverige är inte möjligt.

Vi har fått vår beskärda del c-vitamin.

Resans sista måltid blev på pizzeria Limoncello nära vårt hotell. När vi var där med Albert tidigare i veckan introducerade han oss för en pizza med Parmaskinka och mascarponeost. Den var så fantastik god att vi var tvungna att gå dit igen och avnjuta den på resans sista restaurangbesök.

Efter pizzafrossande knödde vi ner all vår packning i väskorna. Väl framme på flygplatsen lyckades vi med lite omstuvning och kreativt packande (skorta i sko, i handbage) få med oss allt och sånär hålla oss inom viktbegränsningen.

Nu väntar en lång flygresa hem till Sverige.

Ha det bra så länge!

Söndershoppade

Vi fortsätter vår shopping spree här i Bangkok. Det finns så galet mycket av precis allting att man nästan blir lite stressad av att inse att det är omöjligt att hinna med allt. Vi traskar runt mellan köpcentrumen i takt med jingle bells och diskuterar om alla köp verkligen kommer få  plats i resväskan. Vi är väldigt positiva och hejjar på varandra och säger att det absolut inte är några problem.

Skräddarna har fortsatt att visa sina försäljningsskills. Mattias hade efter lite funderande beslutat sig för att sy upp en skjorta och gick därför igår till en butik för att göra sin beställning. Skräddaren lyckades dock prata och trixa på ett mycket skickligt sätt så det slutade istället med tre skjortor. Mått och betalning lämnades och det bokades även in en tid för provning. Vi kommer tillbaka senare på kvällen, Mattias provar en skojta och den sitter fint, skräddaren fortsätter att sälja och Mattias köper ytterligare två skjortor. En skjorta blev därmed till fem!

Ikväll blir det upp till bevis om resväskan är så stor som vi vill tro då vi i natt stiger ombord på planet mot Sverige. Idag ska vi njuta allt vi kan av frukostmuffinsarna, poolhäng, en av de godaste pizzorna som finns på denna jord, lite mer shopping såklart och framförallt av varandra. Tanken på att inte ses på över en vecka för julfirande på olika orter efter att umgåtts dygnet runt i tio veckor är nästan lite väl skrämmande. Men det ska väl gå det med!

Nu ska sjusovaren väckas och frukost intagas!

Glad advent!

Bangkoks butikshyllor gapar tomma. Det kanske är lite magstarkt att klaga på colalightabstinens när folks hem fortfarande är översvämmade men i brist på annat får man klaga på det man kan.

Endast sockercola och Chang-öl fanns tillgängligt på dryckeshyllan

Generellt sett är vår uppfattning att säljarna i Thailand är relativt passiva och man blir inte alltför trakasserad. Det finns dock ett undantag, skräddarna. I nästan varje stad finns det ett flertal som aggressivt försöker få in en till sina affärer. De sträcker ut handen och frågar vart man kommer ifrån. Om man mot all förmodan skulle råka skaka deras hand släpper de ogärna den. De har även lärt sig matnyttiga svenska fraser. När vi var i Krabi fick vi bland annat höra: "Hallå, kom, billigare än Ullared" och även följande envägsdialog utspelades när vi gick förbi och ignorerade en skräddare.

Han: Hello where are you from?
Vi: Inget svar
Han: You are from Sweden?
Vi: Fortfarande tysta och passerar hans butik
Han: You are from småland...

Dagen igår spenderades i ett av världens största shoppingcenter. Julpyntningen vet inga gränser med enorma granar, hysteriskt blinkande lampor och julmusik som strömmar ur högtalarna. Kanske för att kompensera brist på kyla och snö, vad vet vi. Lite märkligt kan det ändå tyckas med all denna hets i ett land som inte ens firar jul... Dessvärre verkar utsmyckningarna inte bita på oss då julklappsshoppingen fortsatte att lysa med sin frånvaro. Dagens höjdpunkt blev istället ett långt besök på Forever 21 där vi båda gjorde fina kap!

På kvällen var vi ute och åt med Albert, en vän till Mattias som bor i Bangkok. Han tog oss till ett jättebra thaiställe och vi åt tills magen höll på att spricka. Efter maten stack vi till en pub för att kolla lite fotboll. Det var dock ingen vidare match så det blev mest allmänt filosoferande.

Bangkok måste vara den stad i världen som har mest småföretagande. På varje gata trängs exempelvis fruktförsäjare, folk som lagar mat och små portabla barer. Till Mattias stora lycka stötte vi på en driftig individ på vägen hem som hade lyckats med det ingen supermarket eller restaurang lyckats med. Han hade på något vis trollat fram flera flak med colalight och stod nu och sålde från sitt bilflak. Lyckan var total!

Så nu när det problemet blev löst kan vi njuta för fullt av sol och shopping de sista dagarna innan vi kommer hem!

Ha det bra så länge!

Bobanongogkokokok

Igår pallrade vi oss då till Bangkok och resans slutmål. Resan hit gick bra och det kändes helt okej att lämna ett regnigt Krabi för solig storstad. Då vi behövt ställa klockan och gå upp tidigt två dagar i rad (!) var vi rätt mosiga när vi kom fram så det blev en lugn eftermiddag med tupplur vid poolen. På kvällen begav vi oss till ett av stadens alla köpcenter för att börja styra upp våra julklappsinköp, dock var de fynden vi gjorde till oss själva. Men det var vi ju värda såklart!

Dagen avslutades med biobesök, den enda filmen som gick på passande tid var Mission Impossible 4. Efter att ha införskaffat enorma drickor, klätt på oss alla kläder vi hade med oss inklusive shoppingfynd  (svinkall A/C), stoppat pappertussar i öronen då ljudvolymen var på tok för hög för oss och sjungit kungasången (något som man alltid gör i Thailand innan en film ska börja) kunde actionrullen dra igång. Kristina var i sitt esse och hoppade högt samt nöp Mattias i hand och arm vid ett flertal tillfällen. Mattias var facinerad över de tekniska innovationerna och finnesser som Tompa och teamet gjort. Slutbetyget blir två badbollar av fem, lite väl mycket våld och action på bekostnad av handling och story för vår smak.

Man märker fortfarande sviterna av översvämningarna här i Bangkok. Inte för tuk-tuksen har bytts mot longtailbåtar men allt vatten för under 30 kronor per flaska är slutsålt och till Mattias stora förfäran har vi ännu inte hittat någon butik som har Cola Light/Zero kvar heller. På bion fick vi även se fyra snarlika reklamfilmer där olika multinationella företag visade sitt samhällsengagemang när de hade hjälpte till vid översvämningarna.

Idag väntar nya försök med klappjakt och vidare utforskning av stan.

Ha en bra helg!

Äntligen!

Idag har vi ränt i forsar! Det krävdes tre försök innan vi lyckades hitta lite action i vattnet och det känns väldigt bra att det inte blev ännu en lugn badutflykt. Forsränningen bestod av två delsträckor, den första och lite lugnare delen var på 5 km och den avslutande lite vildare var 4 km. Tyckte vi att vi fick se många turister på liten yta igår var det absolut ingenting mot vad vi fick se under de första 5 km idag. Så otroligt många gummibåtar på ett och samma ställe att vi var alldeles häpna. Trångt var det! Som tur var nöjde sig i princip alla övriga båtar med den första delsträckan och klev därefter upp på torra land medan vi kunde fortsätta ostört till de mer vilda partierna. Kristina imponerade antagligen inget vidare på guiderna med sitt vispande i forsen och ständiga trillande ner i båten under första delsträckan och blev ombedd att färdas utan paddel med enda uppdrag att hålla sig kvar under den andra delen. En lösning vi alla var väldigt nöjda med! Vi tog oss ner under skratt, skrik och skvättande vatten! Roligt värre!

(Mattias delar snällt med sig av sin paddel inför fotograferingen)

Efter forsränningen väntade lunch och därefter badbesök vid ett vattenfall. Vattnet var iskallt och om man inte passade sig passade fiskar på att ta ett bett i benet. Som de badfantaster vi är badade vi ändå och bjöd både fiskar och människor på hud.

Sista stoppet för dagen var ett besök vid "aptemplet" där apor, hundar, tuppar och människor umgicks i kaotisk harmoni.

Imorgonbitti beger vi oss vidare mot Bangkok som är resans sista stopp. Därmed kan vi lite vemodigt konstatera att det sista doppet i havet nu har tagits och att hemresan närmar sig med stormsteg. Gud som vi kommer sakna denna bekymmerslösa tillvaro vi levt i de senaste tio veckorna. Men så roligt det kommer bli att få återse alla kära vänner och familj igen!

Kram

Tuk-tukturister

Fyra tuk-tuk resor senare och 3 800 baht fattigare har vi nu äntligen en stämpel i våra pass som ger oss tillåtelse att vara kvar i Thailand till 21 dec! Det hela gick väldigt smidigt och smärtfritt och var över på bara några timmar så vi hann även med pool- och strandhäng, solnedgångsbeundrande och en thaimassage igår. En effektiv dag med mycket slappande helt enkelt!

Bommulströjor är bättre än papperstrosor!

Idag åkte vi longtailbåt till Railay beach. Det var en fin strand men det kan väl sägas att vi inte var de enda som hade den planen för dagen. Turister i massor och då motorerna i långtailbåtarna närmast kan liknas vid en traktormotor där ljuddämparen monterats bort (thailändarna tror att motorn blir bättre och snabbare då) var det minst sagt höga halter av ljudföroreningar. Lite tråkigt att det blivit på detta vis. Vi är uppenbarligen inte de enda som gillar Thailand vilket är helt förståeligt, det är ett fantastiskt land!

Idag fick vi även äran att åka discotuk-tuk! Tyvärr var det inga danshits som spelades utan smäktande thailändska ballader

Imorgon går resans sista forsränningsförsök av stapeln! Vi hoppas på tredje forsen gillt och att det blir rejält åka av. Vi har även lärt oss att man tjänar på att fråga runt bland researrangörer då vi efter en kortare rundvandring fått ner ursprungspriset med nära hälften (bättre sent än aldrig).

Puss och kram

Ao Nang

Gårdagen på Koh Kradan var gråmulen men vi roade oss ändå. Vi dansade limbo, hoppade hage (Mattias vann trots att hann plockade upp stenen vid fel tillfälle tre gånger i rad!) och paddlade kajak. Livsfarliga vågor och rakbladsvassa koraller tvingade in oss till land tidigare än planerat. Mattias fick därefter bogsera Kristina tryggt nära stranden och vi överlevde strapatsen.

Idag försökte vi skapa lite julstämning på stranden. Det gick väl sådär och tidvattnet gjorde processen kort med vår vackra gran.

Nu befinner vi oss på ett fint hotell i Ao Nang och hoppas att allt kommer gå smidigt imorgon när vi skall förlänga vårt visum. Först ser vi dock fram emot en god natts sömn vilket vi inte kan skryta med att den stenhårda sängen på Koh Kradan bjöd på.

Ett litet paradis

Nu har vi spenderat ett dygn på Koh Kradan. Vi har solat, badat och njutit av en vacker solnedgång. Det är en otroligt fin ö som fortfarande är relativt orörd. Vi bor på resans mest spartanska boende med stenhård säng, badlakan till täcken och dusch under bar himmel. Djurlivet i vår stuga är rikt men ännu utan grodor.

Imorgon drar vi vidare mot Ao Nang där första äventyret blir att förlänga vårt visum som går ut på onsdag. Vi håller tummarna att det inte blir några problem så vi måste lämna landet och därigenom få extra dagar i Thailand.

Nu ska vi ta en liten strandpromenad, ett adventsfirande har aldrig känts mer avlägset...

Kram!

Mot Koh Kradan

Idag lämnar vi Koh Lanta och åker vidare mot Koh Kradan. Koh Kradan är den lilla ön vi stannade till vid under vår båtutflykt tidigare i veckan som vi blev så förtjusta i, vi ska stanna där i två nätter. Oklart hur tillgången till internet ser ut så vet ej om det kommer bli så mycket bloggande under helgen.

Igår bokade vi de sista hotellnätterna för vår resa, det känns så konstigt att det börjar närma sig jul och att det om några dagar är dags att packa ihop väskan för sista gången och sätta sig på planet mor Göteborg.  Det känns både lite skönt att komma hem samtidigt som det är lite vemodigt att vår stora långa resa nu börjar närma sig sitt slut. Att vi igår köpte både svenskt lösgodis och tacos kanske ändå talar för viss hemlängtan...

Hoppas ni alla mår bra och har en trevlig helg!

Time for lime!

Matlagningskursen igår var verkligen lyckad! Vi fick lära oss väldigt mycket om det thailändska köket. Vi började med en avsmakning av olika råvaror och smaksättare samt en genomgång av de fyra S:en som används för att balansera smaken (sweet, sour, salt och spicy). Vi fick sedan själva laga fyra olika rätter som alla blev mycket goda. Vi är dock lite osäkra på hur det kommer att gå att återskapa dem hemma då vi inte vet om det är möjligt att få tag på alla ingredienser i Sverige. Vissa av råvarorna, som korianderrot och kafirlimefruktskal, har vi tidigare aldrig hört talas om. Vi fick även lära oss att thaivegetarianer inte äter vitlök, detta på grund av att man luktar äckligt efter att ha ätit den.
Bild från matlagningen 1437, 1453, 1466
Förmiddagen igår bjöd på en ofrivilligt lång promenad i hettan när vi skulle fixa en grej och inte riktigt hade koll på karta och kompass. På vägen hem strosade vi längs med stranden och studerade krabbor. Det bor pyttesmå krabbor på stranden som bygger gångar i sanden. Här på Klong Dao verkar förutsättningarna för krabbor vara optimala vilket yttrar sig í stora horder av krabbarmér som dundrar fram.
1420
Nu väntar vi på en shuttelbuss som ska ta oss in till stan. Det var nu alltför längesen vi fick oss en pannkaksfrukost men nu är det dags igen!
Stora kramar till er alla!

Stora kramar till er alla!

Pirates of Koh Lanta

Båtutflykten igår var bra. Vi fick se många fina öar och blev så pass förtjust i en av dem att vi antagligen kommer åka dit ett par dagar efter Koh Lanta.

Vi fick även simma igenom en grotta, på andra sidan fanns en gömd sandstrand helt omsluten av höga klippor. Detta var förr ett perfekt gömställe för pirater.

Vid en av snorklingarna var det supermycket fisk! Det var som att simma i ett akvarium.

På kvällen åkte vi återigen in till Saladans centrum för god mat och shopping. Vi hittade en julkapp till någon därhemma och en tavla till oss själva. Det händer inte varje dag att vi springer på något till hemmet som vi båda gillar vid första ögonkastet så efter lite försiktig prutning slog vi till på denna lilla ängel.

Idag blir det en lugn förmiddag, eventuellt ger vi oss ut på havet och paddlar en sväng. På eftermiddagen ska vi göra något roligt och spännande, vi ska gå en matlagningskurs! Den thailänska maten är helt fantastisk och vi hoppas lära oss att bemästra curry och fisksås så att vi kan njuta av det när vi om några veckor är hemma i kära Köttbulleland.

Mästerprutaren Karlström

Efter sol och bad tog vi igårkväll hotellshutteln in till stan för att titta lite i affärer och äta västerlänsk mat. Det fanns en otrolig mängd med småbutiker som sålde kopierade t-shirts, shorts, väskor och allt annat krimskrams som kan tänkas behövas på en turistort av rang. Första fyndet blev ett par fina t-shirts med tryck där Kristina gick i bräschen och pressade försäjaren till bra priser med hjälp av att benhårt säga "No, to much", ända tills vi fick det pris vi ville betala. På nästa ställe gick det dock inte lika bra. Av någon anledning fann Kristina priset attraktivt redan från början och insåg lite lätt chockad när hon sträckte fram pengarna att det nog funnits prutmarginal när försäljaren sade: "I give discount for you" och sänkte det accepterade priset. Kan aldrig vara positivt när försäljaren själv prutar åt en. Lättlurad turist, javisst!

Vi fick även avnjuta en fantastisk måltid med nachos, pasta och burgare. Otroligt mycket mat och vi blev sådär äckligt mätta. Men gott!

Nu väntar en dag ute på havet med snorkling och bad vid fyra olika öar.

Ha det fint!

Från Lipe till Lanta

Då har vi lämnat Koh Lipe och tagit oss till Koh Lanta. Sista kvällen på Koh Lipe gick vi till en utkiksplats på norra delen av ön där man såg ut över havet och solnedgången. Himla vackert såklart!

Det var allt lite tråkigt att lämna denna fina plats på jorden, vi har trivts väldigt bra. Båtresan till Koh Lanta var lite guppig, det blåste även så mycket att Mattias blev öm i håret. Det vill säga inte så lite.

Koh Lanta är betydligt större än Koh Lipe. Vi hann inte med några större utforskningar av stället igår men det känns betydligt mer turistigt och charteraktigt. Svenska menyer finns att tillgå om man så önskar liksom köttbullar och tjälknöl!

Idag väntar några lata timmar vid pool och hav. På kvällen tänkte vi ta oss in till centrum och försöka boka några utflykter för att få se lite mer av ön än svenska turister.

Hoppas allt är bra med er därhemma!

Lata dagar på Koh Lipe

Nu har vi spenderat fyra nätter på denna mysiga ö och vi har börjat hitta lite rutiner. Vi vaknar tidigt varje morgon av solen och värmen (vi har ännu inte riktigt lärt oss av sova med bara takfläkt). Efter att ha mornat oss eller tagit en strandpromenad så går vi till vårt pannkaksställe och äter frukost.

En mango-, en ananas- och banan/nutellapannkaka samt fruktshakes. Slurp!

Luncherna har varierats lite men kvällsmåltiderna har uteslutande bestått av Pad Thai. Vi har hittat ett litet hak som har en fantastisk variant till det överkomliga priset av 15 kr, till maten dricker vi färskpressad apelsinjuice. Mattias har fått sig en vän i restaurangens katt. Hon är höggravid och brukar hoppa upp på Mattias soffa för lite kel. Mysigt!

Förutom sol och bad har vi även hunnit med en heldags snorklingsutflykt. Det var helt fantastisk! Det första stoppet var ute på öppet hav. Det var lite läskigt på grund av att strömmarna var såpass starka att man var tvungen att simma konstant för att hålla sig kvar vid båten. Sedan blev man inte lugnare i sinnet när sådana här monster simmade runt där också.

De andra stoppet var helt otroligt, superklart vatten och koraller som vi aldrig sett maken till innan. Det var som att man hade transporterats till en främmande värld. Så här i efterhand borde vi passat på att simma där längre.

Tredje stoppet var vid ett annat fint rev. Det är lite svårt att hålla ordning på alla men många olika sorters fisk och koraller såg vi.

Efter massa snorklande var det lunchpaus på en härlig liten ö med kristallklart vatten. Det var otroligt vackert, en riktig paradisö! Efter någon timmes slappande gav vi oss åter ut på havet för utforskande av livet under ytan. Den mest spektakulära spaningen var en muräna, den var läskig. Sista stoppet var på en ö där det bodde massa apor. Vet inte hur många apor vi träffat hittills under vår resa men de är alltid lika söta. Det här mötet var dock speciellt då det bjöd på närkontakt! Aporna var så tama att vi kunde mata dem med banan och vattenmelon direkt ur våra händer.

Trots varmt och djurrikt boende trivs vi väldigt bra på Koh Lipe. Vi tar dagen som den kommer, äter gott, solar och badar, unnar oss massager samt slukar böcker. Det är inte särskilt stort, om man vill tar man sig runt ön på en timme. Allt vi önskar finns dock och vi har haft några underbara dagar. Vi kommer gärna tillbaka! Imorgon styr vi kosan vidare bland de thailändska öarna och nästa stopp blir på Koh Lanta.

Glad andra advent!

Grodattack

Efter en god pannkaksfrukost gick vi till den lokala passpolisen för att reda ut varför vi igår fick så kort godkänd vistelse i Thailand stämplad i våra pass. Vi fick förklarat för oss att det bara är om man anländer med flyg som man får 30 dagars visum. Om man kommer till Thailand med båt, tåg eller buss får man helt logiskt bara 15 dagar. Något som inte riktigt framgår på ambassadens hemsida där vi innan resan kollat vad som skulle gälla för oss. Detta komplicerar våra planer lite, antingen får vi ta en tur tillbaka till Langkawi för att kunna förnya visumet så att det räcker tills vi åker hem den 20 dec eller så får vi köpa ytterligare dagar i Krabi (man kan utöka med 7 dagar för 400 sek per person...). Vi har inte bestämt oss ännu och tittar även på lite andra alternativ.

Förutom denna lilla vagel i ögat har vi haft en skön dag av slappande på stranden och i hängmattorna utanför vår bungalow. Husfriden stördes dock av en grodinvasion som upptäcktes på kvällen. Det identfierades och skickades tillbaks ut i djungeln inte mindre än tre stycken grodor. En av dem envisades att göra jätteskutt mot Kristina till hennes stora förskräckelse. Efter mycket om och men har vi nu blivit av med dem och vi hoppas ha tätat deras väg in i vårt hus.

Imorgon skall vi föröka lägga upp lite fina kort men 2kb/s i uppkoppling gör det lite segt att hålla på allt för länge med Internet.